Per fer aquest tipus de fotografia és recomanable disposar d'un objectiu macro, un cable disparador, almenys d'una unitat de flash extern, d'un trípode i d'un reflector.
Cal enginyar-se-les per muntar algun sistema que permeti el degoteig d'aigua a la freqüència desitjada (més aviat lenta). Es pot fer amb una aixeta extensible o una ampolla d'aigua amb un petit forat sostinguda a certa alçada sobre la superfície on volem veure l'impacte de la gota.
Al darrera muntarem un reflector. Tant pot ser un reflector de fotografia, com qualsevol superfície reflectant què poguem tenir a l'abast (la superfície interna d'un envàs tetrabric obert ens pot servir). A aquest reflector hi dirigirem el nostre flash extern situat a un costat per tal que la corona de l'impacte de la gota ens quedi ben perfilada, augmentant-ne el detall. Podem també dirigir-hi el flash de la càmera i el flash extern directament sobre el punt de l'impacte de la gota com en el cas anterior (d'aquesta manera generem una hombra que pot resultar interessant).
A diferència del que pot semblar, no cal utilitzar velocitats d'obturació exageradament elevades per captar l'instant, amb velocitats al voltant de 1/250, en tindrem prou.
En cap cas farem dispars en ràfaga! Tot i que pugui semblar el més efectiu, de ben segur que la majoria de fotografies que captaríem serien de la gota caient o després d'impactar. Amb ràfaga no donem temps al flash a recarregar-se i per tant tindrem una seqüència de diverses fotos pràcticament negres i de tant en tant alguna d'il·luminada.
El més segur és calcular el temps des que veiem la gota desprendre's fins que està apunt de caure i prémer el disparador. Sembla impossible poder encertar el moment de l'impacte però el cert és que de cada 5 intents, n'encertarem un i amb pràctica augmentarem la freqüència d'èxit!
És important l'ús de flash per poder disparar a la velocitat indicada i alhora amb el diafragma prou tancat (>14) com perquè la profunditat de camp permeti agafar la major part de la corona o el dit format en l'impacte. Assumirem el lleu desenfocament que comporta disparar en diafragmes molt tancats degut al fenòmen de la difusió per la difracció de la llum, per obtenir una major profunditat de camp.
Doncs un cop tenim tot el muntatge preparat, cal trobar el punt on impactarà la gota i fer proves d'enfocament per sobre d'aquest punt. Això ho farem deixant caure gotes d'aigua i situat una cartolina o objecte en la vertical sobre el punt esmentat, que ens servirà per poder enfocar la càmera i fixar el pla d'enfocament desitjat. Es tracta d'un sistema assaig-error. Un cop satisfets posem la càmera en enfocament manual per no variar aquest pla. Caldrà vigilar de no moure el trípode per evitar que variï la distància entre la càmera i el pla d'enfocament que hem triat!
I ja podem començar a provar!
Tansols comentar que si el que volem és fotografiar corones, caldrà deixar caure les gotes sobre una superfície dura sense aigua a sobre o amb poca profunditat d'aigua. Si volem obtenir formes semblants a dits o agulles, caldrà deixar caure les gotes sobre un gruixos d'agua superiors.
Nikon D300, AF Micro-Nikkor 60mm f2.8D, f/16, 1/320s, ISO 200, flash
A partir d'aquí podem jugar amb filtres, superfícies amb dibuixos i reflectors de diferents colors:
Nikon D300, AF Micro-Nikkor 60mm f2.8D, f/20, 1/250s, ISO 200, flash
Nikon D300, AF Micro-Nikkor 60mm f2.8D, f/16, 1/200s, ISO 200, flash
Si us agrada aquest tipus de fotos feu una ullada a Liquid Drop Art
Actualitzada la pàgina: Jugant amb Llum